0 Потребители и 1 Гост преглежда(т) тази тема.

*
Re: Няколко нюанса...Jbrul :)
« Отговор #540 -: Септември 15, 2015, 13:29:05 pm »
Ако визираш Сирия,там нещата въобще не стояха по този начин..... Религията споменах,защото не виждам как и къде в днешното училище може да се научат децата на някакви общочовешки добродетели. Ще ме прощавате,ама не го виждам. И да има някакви опити ,на отделни учители,то тези проблясъци тутакси са засенчени от действителността на улицата. В тази ситуация,вие се облягате на семейството и семейното възпитание,нали. Е,след като много от децата ,възпитавани по времето на соца ,вече са родители и трябва да променят вижданията си за моралната система на обществото,предполагам сте съгласни,според мен настъпва объркване. Едни приемат едно нещо за правилно,други приемат да набият майка на дете-футболист от противниковия отбор,който побеждава,за правилно. 8O Други дават на 6 годишните си деца да управляват автомобил и считат това за правилно.Примери много. Кой ще разграничи,кое е правилно и кое не? В това ми беше основния въпрос. Повече от ясно е,че предмети като Морал и етика,ако въобще се изучават ,едва ли имат някакъв възпитателен ефект... :?А дали училището ,като институция ,има въобще някакъв възпитателен ефект ,като цяло. Има ли нужния респект,за да може да възпитава? Тогава всички се опираме на семейството и тук питам,на чие семейство приетите морални норми са правилните? Няма как всички да имаме еднакви такива освен ако все пак не сме обединени около една цялостна морална система,която има все пак някакви параметри. В случая аз просто не виждам да има такова единство и някакво общо одобрение и за това се обърнах към религията като възможност. Сега,нямах предвид да се разглежда в дълбочина,но поне под формата на някакви приказки или притчи и въпреки всичко,трябва и тук да има някакъв респект. Дали към имагинерна личност или някаква въобразима сила или просто към природата... Въпреки,че в човешката история от почитта към прородата майка е зпочнала и религията и вярата.
/www.mamaibebe.com][/url]
*

    sixsens

  • *****
  • 4138
  • Благодаря ти, докторе!
Re: Няколко нюанса...Jbrul :)
« Отговор #541 -: Септември 15, 2015, 13:53:34 pm »
Рачо, как очакваш религията да постигне това, за което говориш? Значи, днешната младеж не може да се вкара в пътя посредством реални, съществуващи примери, норми и прочее, но очакваш нещо имагинерно и вероятно измислено, да свърши работа? Интересно ми е как ще бъдат накарани днешните деца/младежи, да повярват, че някой си там евентуален бог, който живее евентуално някъде там в небето, ще ги накаже, ако са лоши, след като нито могат да го видят тоя бог, нито да си поговорят с него. Днешната младеж не се лъже толкоз лесно, Рачо. Единственият начин да се постигне това, за което говориш, чрез религията, е тази религия да се налага силово, чрез заплахи и мракобесни разкази от най-ранна възраст на децата, за да изпитват истински страх от какво? От Бог? Нима не е по-добре тези деца да бъдат научени, че трябва да са добри, защото така е редно, защото човешкият живот е ценен, отношенията с хората са ценни и прочее неща, отколкото да са фанатично наплашени от белобрад старец, който всеки момент може да ги порази с някоя мълния? Звучи ти смешно, знам, но точно това е методът, чрез който църквата възпитава в послушание - чрез страх. Страхът е лош съветник и за мен лично е абсолютно погрешен метод, чрез който се манипулират хората - в общия случай.
Разбирам ти идеално мотивите и съм напълно съгласна с теб, относно притесненията ти. Просто не мисля, че религията ще помогне, тъкмо напротив. Вярата е хубаво нещо, но тя следва да се възпитава от семейството. Не от Църквата, Църквата освен да опошлява, друго не прави, сори.
Питаш чий семен модел и ценности са правилни? Ничии и всички е отговорът, Рачо. Толкова е погрешно това с общовалидните правила за всичко, че думи нямам. Натъпкани сме в някакви калъпи и сме като коне с капаци. Да, има едни базови ценности, които бива да се спазват, но те не са религиозни, те са просто човешки. Оттам насетне, всеки родител сам преценява как да възпитава децата си. За съжаление не можем да принудим всички да възпитават по един и същи начин. Просто защото сме твърде различни и няма мирен и коректен начин на тая земя, който да накара всички да мислят и възпитават еднакво.
Много пъти съм мислила по този въпрос и съм се възмущавала как например, аз възпитавам детето си да не е нахално, да уважава личното пространство на другите, да е възпитано, учтиво и т.н., а Драганка учи нейното да е нагло, безпардонно и агресивно, защото "така се успява в живота, маме". И драганкиното вероятно ще мачка и тормози моето дете. Обаче, ако се замислиш, Драганка също е донякъде права да си възпитава така детето, защото, колкото и да не ни се иска да признаем, в днешно време наистина предимно наглите и безпардонни, безскруполни и агресивни /не физически/ хора, изплуват над лайната, в които плуваме всички. Е, питам аз, след като е лошо да си "лош", защо лошите се оправят, а добрите страдат? И повярвай, Рачо, днес ние си задаваме тези въпроси, утре ще си ги задават и децата ни, с право при това. И ако ще по цял ден религия да учат, пак ще прозрат тази проста истина, защото вече не сме в средновековието или в соца, когато църквата или партията може да ти казва какво да мислиш и правиш и ти да нямаш база за сравнение. за добро или зло, вече сме в ерата на информацията и отворените граници.....

С целия този чаршаф иска да кажа, че всеки родител трябва сам да прецени как да си възпитава децата, а после сам ще си тегли последствията. ще правим каквото можем, пък да става каквото ще. Но ще знаем, че ние сме взели това решение, ние сме възпитавали така, направили сме всичко по силите си. Не да сме предали отговорността на училището и църквата. Защото училището няма за главна роля да възпитава. Тази роля е запазена за нас - родителите.
Благодаря ти, Зачатие!
Благодаря ти, Мели!     
ПО-ЛЕСНО Е ДА СЕ БОРИШ ЗА ПРИНЦИПИТЕ СИ, ОТКОЛКОТО ДА ЖИВЕЕШ СПОРЕД ТЯХ!!!
*
Re: Няколко нюанса...Jbrul :)
« Отговор #542 -: Септември 15, 2015, 16:41:54 pm »
Рачо, разбирам ти тезата идеално, но подкрепям посоката на разсъждения на Златина. "Новото време - изисква нови решения", така да го кажа. Проблемите на съвременните общества и децата в тези общества - няма как, няма логика по която да бъдат решавани с архаични "учения" отпреди хиляди години. Щото просто те не са адекватни на днешните реалности и няма да дадат търсения ефект, не че друго. Искам да кажа, че с "тези средства" просто - желаният резултат не може да се постигне.
Друго, на което искам да обърна внимание по темата. "Общочовешките ценности", които в нашето общество наричаме "християнски", в ислямските общества наричат "ислямски", в други ги наричат "будистки", "индиуски", "евангелистки"... Появата и налагането на монотеистичните световни религии, е само етап от развитието на човешките цивилизации и общества. Налагането им всъщност е осъществено с политически цели, дори съвременната Библия е специално написана от император Константин (по негова заръка де) и има сегашния си вид, защото е преценено, че в рамките на огромната разнолика империя - това с една обща религия е най-удачният начин да се постигне контрол над масите от страна на централната власт. Подбрани са точно еди кои си евангелия, с еди какви си внушения в тях, сведени и наложени силово на поданиците... По същество "уравниловката" по соц-а е същото нещо, със същите цели - контрол. Просто там заменяме Бог с "вожда на партията", Божиите заповеди с партийните повели и така. Като го разкарахме това - дай ся пак вожда да го заменим с Бог и да си циклим, циклим, циклим...  :lol:
Ама що го пиша това? Само за илюстрация, че базовите, логични, типични по рождение за нормалния човешки индивид "ценности" - в общия случай са ни заложени по природа и установени като обществени норми, много, ама много преди да бъдат формулирани, чинно конструирани като точки в светите писания, или алинеи и параграфи в законите. Те тези "ценности" не са "открити" от църквите Рачо, те са открити от "живия живот" на обществата (хората), а църквите са си ги взели оттам и са си ги присвоили по съответните канони и сега имат претенции, че  те са "открили топлата вода". Да, ама не са. Просто са изплагиатствали и то от тези, които сега имат претенцията да поучават и контролират, чрез собствените им открития за света. Което е доста нелепо, освен че е и доста, доста нагло. ;) В този смисъл - на въпросните "ценности" лесно можеш да бъдеш научен/да ти бъдат показани у дома, без особен напън от страна на родителите. Не кради, не лъжи, не убивай, уважавай мен, както аз теб, уважавай така и другите... Какви аджеба толкова "по-велики" и сериозни "морални устои" ще даде коя да е църква и на какво над това ще научи някого? Ако мама и тати не могат Рачо, да научат на тези неща - никой не може, подписвам се с две ръце под думите си. Ни църква, ни училище, ни съдията, ни няколко ефективни присъди излежани не могат. Също така не смесвай понятията "ценности" и "тип неприемливо обществено поведение". Просто не е едно и също.

Съгласна съм напълно със Златина и за друго. Не може, не трябва, не следва, това което наричаме по-общо "възпитание на децата" да бъде еднакво и "канонизирано" едва ли не и това е правилно, другото не е и вариации - йок. Извън възпитанието за базовите порядки в обществото и как ТРЯБВА да се държим там, което приемам за нужно и важно да е общо и еднакво за всички, всичко останало - не е нужно да бъде "общо". Има родители възпитаващи в хомофобия например, има такива възпитаващи в посока: "има трети и 55-и пол, ако искаш чедо", има и такива като мен, "възпитаващи" по въпроса "нейде по средата между горните две". И така трябва да бъде в едно нормално общество в 21-и век според мен, не с "уравниловката" по всякакви въпроси "обхващащи бита на индивида от-до".
В училище Рачо, искам и очаквам детето ми да бъде научено да пише, чете, смята, да му бъде преподадено смилаемо за него всичко залегнало в програмата, като знания за усвояване. Не очаквам, не изисквам, не считам, че е работа на преподавателите му да го "изграждат като личност", в буквалния смисъл на понятието. Това е МОЯ работа, не тяхна. Те биха могли евентуално да спомогнат за процеса, но толкова.

И в светлината на днешния празник 15-и септември, ще разкажа нещо, което преди няколко години гледах и ми стои запечатано в съзнанието досега и има пряка връзка с разговора ни. Мисля, че още не бях бремена тогава, в навечерието на един друг 15-и септември - гледам предаване от вида на "Референдум". Не беше "Референдум", не помня обаче кое е било, ама подобен формат. Има дискусия и темата е: "Кой е по-длъжен и отговорен за възпитанието на децата - семейството, или училището". Няколко участника, от двата "лагера" и се пенят до зелено. Родителската група настървено обяснява, че то училището и учителите не си изпълнявали функциите, не им възпитавали децата, а те били длъжни, щото родителите работели, нямали време с това да се занимават само, нали затова си пращали децата на училище (вЕрно ли?!  8O), а и то това общество и държава и пр. Ама те тия учители баси, само проформа работели, някакви уроци преподавали, а отрочето си ходело все така невъзпитано (в смисъл на битови порядки дори). Та една учителка, може би в предпенсионна възраст, "от старата школа" така да се каже, ама как да ви я опиша... Бе от тези хора, на които им личи, че работят това по призвание, а не "за стаж за пенсия", изслуша всички настървени хули, идващи от две силиконови мами с екстеншъни главно и съвсем кротко и благо каза следното: "При мен дечицата идват вече на 6-7 годинки. Аз имам опита, умението и желанието да направя най-доброто за тяхното бъдеще и го правя през целия си стаж, доколкото ми е по силите, не съм и аз безгрешна. Но ми се иска родителите да осъзнаят едно просто нещо. Когато децата им дойдат в моя клас, аз имам възможността САМО да НАДГРАЖДАМ върху основата, която те са създали, или съответно - не са. Ако не са - то аз често съм безсилна, въпреки усилията си да надграждам там - където има пясъчна основа или никаква". След което  даже тия силиконки с екстеншъните млъкнаха, а едната дори придоби засрамен вид. (поне за пред камерите).

Та хайде, ако можем да спрем всички да си прехвърляме родителстването на учителите, на комшиите (дето оказват лошо вличние случшайки чалга), на църквата, на филанкишията... Откакто свят светува, независимо от политическата система на територия Х, от смутните, или несмутни времена - какви деца ще отгледаме и възпитаме - е наша грижа и наша отговорност главно. Така е било, така и ще бъде винаги. Всичко друго са оправдания и клинчене за мен. Ако се проваля с Дани - това е мой личен провал. Не е ваш, на църквата, на училището и на "международното положение". И аз го осъзнавам и нямам проблем с това. Никакъв. Затова съм майка му все пак, а не "някоя там на заплата" имаща "някакво" отношение към неговото развитие. Всички ИЗВЪН мен, баща му и семейството му в най-пряк смисъл са точно това. И не, не е тяхна работа и прерогатив да го "правят човек". В широкия смисъл на понятието.

И понеже аз съм ДЛЪЖНА да направя най-доброто за сина си, също така е мое право да съм срещу всичко, което считам, че би могло да е в негов ущърб. Коя да е религия, колкото и хубавички локуми да разтяга, поради своята "природа" и целта на създаването си изобщо - скланя към НЕмислене. Към сляпо подчинение, към прехвърляне на решенията ти за теб самия и твоето собствено поведение в ръцете на някой друг (имагинерен Бог). И аз като родител - не желая синът ми да бъде приучаван към подобен тип поведение и световъзприятия. Не и в училище. С което не посягам на правото на всеки родител на мнение различно от моето по въпроса - да заведе детето си в храма. Който и да е този храм. :)
НЯМА НАЧИН, ДА НЯМА НАЧИН!

*
Re: Няколко нюанса...Jbrul :)
« Отговор #543 -: Септември 15, 2015, 16:55:08 pm »
Не знам дори дали е възможно да се осигури в училищата часове по вероизповедание, особено в по-малките населени места. Съвсем естествено и нормално ми се струва родителите на някой деца да искат обучение в различна религия, не точно християнство. Най-удачно е да си остане към църкви/синагоги/джамии и т.н. това и всеки родител да си насочи децата където иска. Часовете по морал и етика са друга простотия. Там пък съвсем различни глупости от ценности се преподават и после някой ще оценява детето ми за тях?! Извинете! Това също не смятам, че е точно за училищно образование, а и те не са ли като СИП сега?!
*

    sixsens

  • *****
  • 4138
  • Благодаря ти, докторе!
Re: Няколко нюанса...Jbrul :)
« Отговор #544 -: Септември 15, 2015, 16:59:56 pm »
Те това ми беше, думата, Сис, но нямам такова дар слово :)
Благодаря ти, Зачатие!
Благодаря ти, Мели!     
ПО-ЛЕСНО Е ДА СЕ БОРИШ ЗА ПРИНЦИПИТЕ СИ, ОТКОЛКОТО ДА ЖИВЕЕШ СПОРЕД ТЯХ!!!
*
Re: Няколко нюанса...Jbrul :)
« Отговор #545 -: Септември 15, 2015, 17:09:21 pm »
Часовете по морал и етика са друга простотия. Там пък съвсем различни глупости от ценности се преподават и после някой ще оценява детето ми за тях?! Извинете! Това също не смятам, че е точно за училищно образование, а и те не са ли като СИП сега?!

Споделям мнението ти, ще кажа и защо. Подобен предмет имах в гимназията едно време и както е ясно за всички - поназубрих, изпитаха ме, изпях си назубренкото писаха ми 6, ама и дума реално не осъзнах от това дето го четох. Камо ли да ме формира като личност то и да ме "изгради".
Това лято (да си имам късмета  :lol:) ходих на два изпита по "етика и право". За жалост изпитите бяха по "право" само в заглавието си, 99,9% бяха въпроси (писмено и устно) по етика. Аз съм все пак доволно образован човек, на 35, с немалък житейски опит зад гърба си от приятен и неприятен вид... Определения по материала (учебник предназначен за гимназиална подготовка). "Етиката е теория на морала", "Ценностите са смислите на дължимото"... и така около 250 страници. Положих неимоверни усилия да осъзная, осмисля написаното, с цел да мога да го запомня. Ако не разбера нещо - просто не го помня достатъчно дълго, зубкането не ми е сила, за трайни спомени ми е нужно осъзнаване на това което чета. Истинско. Ами...повечето не го смелих все пак, наложи се да зубря и добре, че изпита беше скоро та зубренето помогна. Доста.

Ей тоя същия материал - няма ник'ва работа в училищата, не и така написан поне. Чиста загуба на време за децата, излишно натоварване  - с цел запаметяване на непонятни за тях неща, зер да изкарат еди какви си добра оценка. Признавам си чистосърдечно, че откакто сме захванали този разговор, всеки пък когато някой спрегне понятието "ценности" ми е доволно смешно. Защото всъщност - то по дефиниция (според учебниците по етика) няма този смисъл, който влагаме ние коментирайки тук. Но пък нямало лошо децата да учат "етика", вместо "религия", ама мама и тати реално - нямат понятие и какво е етика де. Не, че аз имах доскоро, както казах...по принуда се наложи и "жива да не бях"!  :lol:
НЯМА НАЧИН, ДА НЯМА НАЧИН!

*
Re: Няколко нюанса...Jbrul :)
« Отговор #546 -: Септември 15, 2015, 17:25:21 pm »
И аз не помня такива неща, те не са ми и интересни, не мога и да ги чета да му се не види. Разсейвам се. Изобщо нямат място в училище като задължителен предмет, както и философия ако питате мен  :lol: Айде склонна съм основоположници и школи да се изучават  :lol: Ама да отида на кандидатстудентски изпит по такъв предмет направо съм възмутена....
*
Re: Няколко нюанса...Jbrul :)
« Отговор #547 -: Септември 15, 2015, 18:15:51 pm »
Странно е, че в УНИВЕРСИТЕТИТЕ имаме масово неграмотни (в буквален смисъл) студенти и то приети не с 2.55, а с добри оценки от конкурсни изпити и матури. Демек - децата ни, в родното школо по 11-12 години не усвояват малко от малко добре родната си граматика. Наскоро, в статус на дете на приятелка например и то не дете оставено "на произвола", ами чинно водено на частни уроци, спорт и пишещо домашни с доволно грамотната си и образована майка ВСЕКИ ДЕН -  беше ни "пратило поздрави" от... БОргас. Този китен, български , морски град.  :lol:
ТОВА другари и другарки ни е прАблема с училищата и децата ни, ако питате мен, а не дали учителите им създавали "морални устои" и "ценностна система". Ще бъда много благодарна, ако учителите на сина ми го научат да пише грамотно. Поне! Ако може нали...без да се налага да дублирам аз лично дейността им, или да плащам за целта на трети лица. Толкова искам от тях. Пък Господ и Всите Светии, все нейде ще му ги наместя в лайфстайла и нЕкак си, ако преценя за нужно и целесъобразно.

Дотегна ми да слушам от всичките си познати с деца в ученическа възраст как: "Ооооо ти ще видиш като почне училище". Ама не ми е дотегнало, защото не са прави. Аз виждам, че СА! Виждам, че след работа не седнеш ли да пишеТЕ заедно домашните му (и ти да се чудиш нали какво е условието на задачката) - шанс да имаш грамотно дете - всъщност няма. Всеки български родител работи по съвместителство и "педагог в начален + гимназиален курс", а за нагоре - плаща... Защо така? И на тоя фон нали - кой ни е главният дерт? Буквалната им неграмотност, или религиозната такава? Чудя се, как така мама ме заведе на училище веднъж в живота ми, на 15-и септември, в 1-и клас и повече не се разправя ни с моето ходене на училище, ни с уроците ми. Защо можеше за мен така, а за Дани - не можело вече?

Ако някой ми иска мнението по въпроса - аз съм ЗА връщането на всичките учебници, баш в този им вид, в който бяха когато аз учех по тях, с редакция на онези в които се възхвалява БКП по някакъв повод (просто да се изреже) и толкова. Друго не е нужно, а кои учебни помагала са ни направили нас с вас грамотни малко от малко - е доказано мисля. Скоро щях да купя по невнимание на Дани някаква учебна тетрадка по МАТЕМАТИКА предназначена за ученици в трети клас бе хора! Щото я помислих за книжка за оцветяване.  :lol: С едни мечета беше.... мечетата били спомагали децата да не се травмират от математиката.... 8O Моето е мега "травмирано", щото казва, че неговото детско е на канал 34, а няма ник'ви мечета там. Но пък не бърка как изглежда 34. Вероятно, защото не съм му обяснила, че ако си иска детското на съответния канал - трябва да помоли Господ да му го пусне... :lol:
НЯМА НАЧИН, ДА НЯМА НАЧИН!

*
Re: Няколко нюанса...Jbrul :)
« Отговор #548 -: Септември 15, 2015, 19:32:26 pm »
След като успях най-накрая да ви изчета, набързо и за кратко ще се включа и аз по казусите религия-училище, неграмотност-училище-ученици
Относно първи казус съм изключително против. Според Българската конституция от 1991 г( че то нова я имаме, я не) училището в Република България е светско и в него няма място за религиозни символи от каквато и да било религия. Пак според същата конституция правото на избор на вяра е лично и неприкосновено и никой не може да ти го налага. Религия в училището ще бъде вид манипулация на свободната воля/ избор на дете и родител. Родителите, които желаят да възпитат децата си в моралните ценности на християнството, исляма, юдаизма, будизма и т.н. могат да го правят и у дома. Много родители забравиха,чe  човек се сформира като личност в семейството, а училището е мястото, където да се социализира и получи адекватно образование. Отделно има и т.нар. Неделни училища към църквите, в които миряни могат да водят децата си. Не мислете, че не вярвам в Бог, просто и аз като Жбрул съм против религиите. От край време те са средство за манипулация.
Така..относно казус номер две. Слабата грамотност на ученици, родители и...учители. Да променим тенденцията към запознати с граматиката българи ми се вижда вече кауза пердута. Като студентка останах потресена от правописа на колегите с бг филология и още по-тъжно ми стана как въпросните, все още толкова грамотни дами и господа се подвизават, като бели лястовици(млади даскали) в училища по родните си места. Нищо, че едва са взели изпита по Съвременен български език. Държавата ни се обърка, щом е възможно учителите да не знаят елементарни граматични правила. Влизат да учат педагогика не, защото им е по сърце, а защото трЯа да имат виШу. Учителството е призвание или поне аз така мисля, а не запълване на времето до намиране на добреплатена работа. Тъжно ми е и ми се пълнят очите със сълзи,като знам какви педагози идват и ще идват в училище.
А, знаете ли кое е по-страшното, че като гледам и медицината натам се е запътила. Не стига, че учителите ни ще са неграмотни, но и лекарите ни няма да имат идея как да лекуват...
И за да не завършвам така песимистично ще кажа, че все пак макар и малко все още има млади и кадърни хора, които са идеалисти и горят в професията си. Пожелавам ви, където и да идете да попадате на хора със сърца, а не с касови апарати вместо това.
« Последна редакция: Септември 15, 2015, 19:37:13 pm от Синеочка »


Всеки миг е още един шанс...
*
Re: Няколко нюанса...Jbrul :)
« Отговор #549 -: Септември 15, 2015, 19:39:13 pm »
Те в трети клас се травмират и имат нужда от мечета, в 4-ти вече са патета сигурно  :lol: ще видиш ти като ни дойде на главите. Няма да върнат нашите учебници. Нали ще върнат турското робство (о ужас). Много ми е интересно, дали Хитлер е изрязан от учебниците в Германия...
Колкото повече наближава момента за училище и си говорим се замислям дали да не си пратя детето до 4-ти клас в селското училище, при моите учителки...  Склонна съм да приема липса на пълен член и дори точки и запетаи, ама елементарни думи да не знаят как се пишат  8O
*
Re: Няколко нюанса...Jbrul :)
« Отговор #550 -: Септември 15, 2015, 20:06:31 pm »
Синеочка, бих добавила, че местният синдром "да учим нещо виШУ" е сред причините и учителите ни да са все по-неграмотни и лекарите ни да не си разбират от работата и коя ли не друга професия да страда от същите недъзи. Не единствена причина разбира се, но и нея я има. Понеже не се напъват масово хората да влязат да учат и да учат  наистина нещо, понеже им е важно, влече ги, призвание им е, ами за единия китап просто. И на него да пише, че е за "някакво вишУ" и дотам. Щото пък то си трябва да го имаш (у нас) за каква да е работа, ама това напред го бистрихме.
В интерес на истината -мога сега да бъда приета и ядрена физика да уча и да се дипломирам даже с такава специалност...какво да говоримм повече?! Аз дето ДДС наум смятам със запъване, ако не е за 10, 100, 1000 лв. 

Намекнаха ми, че съм майка-мърла, понеже не считам за особено редно и нормално, да дублирам дейността на учителите на Дани в училище, когато му дойде ред да е ученик. Да, знам разбира се, че това просто се НАЛАГА, ако наистина искаш грамотно и що-годе знаещо нещо дете и не е въпрос  на "болна родителска амбиция" в общия случай. Но продължавам да считам това положение за нередно и ненормално, пък нека съм мърла, мързелана и пр. Ако всяка вечере трябва да минавам с детето си материала му за деня + писане с НЕГО на домашните му + разясняване на онова, което му е било преподадено, че малко от малко то все пак да научи нещо...е, що изобщо да ходи на училище тогава?! Аз разбирам ПОНЯКОГА да обясня нещо възникнало като чуденка и неяснота в процеса на учене на урок у дома ( и то в курса, в който още компетенциите "обща култура" ми дават такава възможност). Ми после? Ако детето учи френски, аз не съм учила и бъкел не знам, как да помогна там при нужда? И математиката не ми е стихия - тоже. Разбирам, че трябва контрол, особено при по-малките от вида: Я да видя какво имате за домашна, я да видя дали го написа и как, да го проверя, но КОНТРОЛ. А не както е сега: "Хайде маме да сядаме да ти пишем домашните". Обаче масово е второто, а не е първото сега.  Не се шегувам изобщо.

Знаеш ли по време на учебната година, коя е най-честата причина приятелки с деца-ученици да ми отказват среща някъде, след 17-18ч.? Ми трябва да се прибираме да пишем домашните. Заедно разбира се, щото детето само не може просто. Едва ли децата са масово чак толкова тъпи. По-вероятно учебниците и учебните планове са нескопосно направени + че преподавателският състав става все по-неквалифициран. Като вземеш всичко това накуп - оказа се, че масово българчетата сега са на "домашно обучение", ама просто не е официализирано.  :?

Понеже ти си с новородено бебе сега и емоциите от това са ми познати...в смисъл - нито искаш да се отделяш от него и за секунда, нито сега си мислиш, че някога би пожелала да го направиш, но все пак си интелигентен човек и знам, че ти е ясно, че животът си продължава в нормален ход, след като бебето стане човече, ще ти споделя следното. Ми втриса ме мен лично, при мисълта за училище. Втриса ме, защото Дани вече не е бебе, а момченце. След всичките усилия в точно определен вид, безсъние, влачене на бебе, буквално лепнато за мен няколко години - сега се наслаждавам на самостоятелното си, все по-самостоятелно дете. Което има вече свой живот и аз постепенно започнах пак да имам и мой живот, извън него само. Без това да пречи на пълноценния ни живот заедно - точно напротив. Бъдещото училище, в сегашните БГ-реалности ще бъда крачка назад, към онзи бебешкия му период. А прости непедагогичното ми мнение, ако е неправилно по въпроса, но за мен училището следва да даде ефекта на още повече самостоятелност, поемане на отговорност, справяне сам с все повече задачи от всякакъв вид. Не да води до регрес тип : "да виснем пак на полата на мама". А мама какво да направи като е така? Какъв ще ми е избора? Или карам 1-12-и клас ПАК с него и от-до, или...не ми се мисли.
НЯМА НАЧИН, ДА НЯМА НАЧИН!

*
Re: Няколко нюанса...Jbrul :)
« Отговор #551 -: Септември 15, 2015, 20:59:12 pm »
Жбрул, споделям мнението ти за.училището и неговата роля. Както казах в горния ми пост -то е място за ограмотяване и за социализация. То трябва да създава едни самостоятелни хора, за съжаление последните години тенденцията е за, както ти го каза вбебевяване( няма такава дума от БАН да я вкарат У речникО).
На твоите приятелки мами им кажи, че е педагогически неправилно детето да повтаря материала от дена след 17-18 ч. То има един лаф и аз го повтарям на моите майки родителки - Повторението е майка на знанието и баща на затъпяването. Децата в ранна училищна възраст са оптимално трудоспособни до 15 часа, всичко след това е претоварване и вятър работа. Детото си има максимум и след това, ни приема, ни предава, действа маханично. А механичното учене се нарича зубрене и не е трайно. Аз съм изключителен фен на сугестопедията и ученето чрез емоция. Забелязала съм,че интересно поднесените уроци нямат нужда от четене на смотаните учебници, в които се пишат глупости. Твзи уроци децата запомнят в час. Същото е с граматиката и домашните работи. Някой колежки в първи клас се оливат с огромни домашни - после децата пишели грозно. Ами ще пишат, като имат супарнайсехиляди реда с една буква. Пишат милите като побъркани, а отдолу като заиграе червения химикал и...да ти се свие сърцето.
 Не се тревожи за Дани, сигурна съм, че няма да ти се налага да му висиш на главата и че ще е оправно дете, именно , защото си "майка мързелана" и искаш детето ти да е самостоятелно. Колкото за добри училища в Стара Загора, миналата година бяхме на обменни начала с вашето 4 основно и останах с невероятни впечатления, особено от следобедните занимания. И не , не се заблуждавам,чe специално се бяха подготвили за нас. Аз съм си скептик та преди да влезнем да видим как протичат заниманията хванах едно отиващо към вц дете и подробно си го разпитах. А и директорът ми вдъхна доверие, колежките вечерта на банкета(като им се отпуснаха душите) споделиха, че шефът си подбирал добре кадрите и там на работа само с препоръка от НАСА може да те вземат. А за.базата на училището няма да коментирам, не помня от студентка да съм влизала в училище с такива условия. Ако не си ходила ти препоръчвам да идеш и да разгледаш. Имат разкошна подготвителна група, в която децата си гледат рибки, имат свое малко дворче с парзалки и зимна градина.


Всеки миг е още един шанс...
*
Re: Няколко нюанса...Jbrul :)
« Отговор #552 -: Септември 15, 2015, 21:26:32 pm »
Синеочка, мерси за инфото, ще го имам предвид като му дойде ред. Макар, че мисля основния курс да е в частното (където му е ДГ), или ако размисля -  "6-то основно" - също перфектна база и добър преподавателски състав (признавам, че ми е слабост, аз учех там едно време).

Относно моите приятелки и писане на домашни по това време - както и почти всички други родители - еми те до това време просто са на работа хората. Детето им като не можело само междувременно - кога да ги пишат по друго време? Пак ти казвам - не са глупави деца, не са лигави, понякога съм присъствала на това писане на домашни, от любопитство надзъртам в някой учебник, тетрадка....еми на прима виста и аз запъвам какво питат в тия учебници човек! Не мисля, че аз на 7-8 години съм била гениална някаква, че да съм разбирала какво питат в моите, или че не ми е било трудно да си разбирам учителите и уроците... Да съм станала по-тъпа на 35, че сега не схващам учебници за 2-ри клас - и това не вярвам. Та проблемът е някъде "по системата" си мисля все пак. Не в свръхобгрижващи родители само, или в твърде разлиготени деца... И това го отчитам, но не може да е само това.
НЯМА НАЧИН, ДА НЯМА НАЧИН!

*
Re: Няколко нюанса...Jbrul :)
« Отговор #553 -: Септември 15, 2015, 22:22:56 pm »
Получават и прекалено много домашни някъде, а ако някоя майка посмее да направи забележка на родителска наистина стават "мърли", "калпазанки" и "лоши родители". Една учителка беше обяснявала на моя приятелка как не можело в един час от 40мин. тя да предаде еди колко си задачи, затова за домашно са двойно, но той този родител няма двойно време вечер нали :) В интерес на истината аз си спомням доста обемни домашни и писане до късно (не от мама де), но в първите години аз съм била на целодневно училище и просто е нямало как. Те сега уж ходят на занималня след обяд, какво се случва там, не знам, но всички пишат домашни вечер... 8O
*
Re: Няколко нюанса...Jbrul :)
« Отговор #554 -: Септември 15, 2015, 23:08:34 pm »
Добре де...аз нещо съм тъпа явно. След цялата тази "титанична" наша дискусия, започнала от религията в училище и стигнала до каква е хавата в днешното училище като цяло... Защо всъщност, вместо да се стремим към повече разделение на функциите, ние се натискаме за дублиране на въпросните и накрая става баси мармалада и то видимо. И то кофти "мармалад". Аз съм анагаже с възпитанието - не учителите, учителите са ангаже с образованието - не аз... То разделението на труда е все пак основа на икономическия прогрес да с му се незнае! И на всеки друг де.

Върнах да чета назад...страшна раУта! Ценностите, морала, абстракции и глупости и рев, че децата хем невъзпитани, хем неграмотни. Ми така е то "много баби - хилаво дете". Ако всеки си е на мястото за нещо, ама "неговото нещо", а не 1000 други дето са работа на някой друг - друго ще е.  Обаче неее - на целия тоя компот - да стане още по-голям компот + попа и после пак да ревем, че не ставало. Логично.  :lol:
НЯМА НАЧИН, ДА НЯМА НАЧИН!

*
Re: Няколко нюанса...Jbrul :)
« Отговор #555 -: Септември 15, 2015, 23:12:03 pm »
м-и, получава се това, че в занималните имат само 2 часа Самоподготовка(писане на домашни) в тези 2 учебни часа се пише по БЕЛ, Математика, АЕ и се учат урпците по Човеците (Общество и Природа). Когато колежката класна даде огромно количество домашна, въьпитателката трябва да е магЕсница, че да се свърши всичко за 2 учебни часа. Отделно от ХЕИ изрично забраняват писане на домашно след 3 часа. Естествено много колеги не спазват тази норма, за да смогнат с домашните и понякога пак остава, защото самите деца и те не са машини за писане и се измарят. Затова понякога остава домашна за вкъщи. На мен за три години не ми се е случвало да върна дете с ненаписана домашна, но съм много благодарна на колежката, с която работим в един клас, че ми е дала пълна свобода да редуцирам домашната,ако сметна , че е много или да давам допълнително задачи, ако е необходимо. При нас 100% от децата в класа са на целодневно обучение.
Колкото до въпроснитв госпожи на твоите приятелки ще ти кажа, че никъде няма правило и методика да се вземе целият учебен материал от учебника. Важно е децата да схванат основнитв принципи, а понякога това става не с 200 задачи за домашна, а с две, но когато учителят цял час подробно е обяснявал една, която всяко дете е разбрало. Получава се  - количеството за сметка на качеството.
Прави сте, че грешката не е само до родители и разглезенки дечица, това са капки в морето. За мен основната грешка е в системата, която Преходът тотално  скапа. Това се получава, защото кой от 'дето дойде и на Просвета се изаква. То..да беше само върху нея де..
П.П. Жбрул, подкрепям горния ти постинг! :youwoman: :youwoman: :youwoman:
« Последна редакция: Септември 15, 2015, 23:15:30 pm от Синеочка »


Всеки миг е още един шанс...
*
Re: Няколко нюанса...Jbrul :)
« Отговор #556 -: Септември 15, 2015, 23:22:20 pm »
По повод училищната подготовка не знам кое е правилно и неправилно от педагогическа, психологическа и всякаква гледна точка, но е безспорен факт, че за да се справи прилично едно дете със заветните матури, трябва да е или гений (съвсем сериозно го твърдя) или мама и тате да финансират паралелната образователна система и да надзирават зорко процеса. Същата тази система е съвсем сериозен бизнес - специално в София за добрите школи за подготовка по БЕЛ и математика трябва да се редиш едва ли не на опашка. Таксите също не са за подценяване. В онази предишната система "частните" преподаватели се брояха на пръсти. Допълнителните уроци и кръжоци започваха някъде към 10-11 кл., когато наистина се налагаше сериозна подготовка за да влезнеш виШУ. Скоро СУ публикува свободни места за много специалности, добри специалности: математика и информатика, филологии, вкл. редки такива, молекулярна биология, физика. Това за мен значи, че "читавите" кандидат-студенти просто заминават да учат в едни други по-далечни университети и наличните тук масово не могат да прескочат летвата, т.е. нреграмотност и неподготвеност и поради тези фактори СУ не си е планирал правилно местата.
Друг момент, който налива сериозна струя в мелницата на допълнителните уроци и занимания е официалните учебници, които циркулират. В сайта на МОН е качен списък с одобрените учебници. Само за първи клас има по 4 различни вида Буквари с прилежащите тетрадки и 4 Читанки, и забележете 5 различни учебника по Домашен бит и техника. В онази предишната система учебниците бяха по 1 вид и не се сменяха години наред ... и видимо всички, които сме се изучили по тях съвсем не сме неграмотни и неуки.
*
Re: Няколко нюанса...Jbrul :)
« Отговор #557 -: Септември 16, 2015, 00:14:41 am »
В сайта на МОН е качен списък с одобрените учебници. Само за първи клас има по 4 различни вида Буквари с прилежащите тетрадки и 4 Читанки, и забележете 5 различни учебника по Домашен бит и техника. В онази предишната система учебниците бяха по 1 вид и не се сменяха години наред ... и видимо всички, които сме се изучили по тях съвсем не сме неграмотни и неуки.

Не искам да те повтарям, поради което само те цитирам, болдвано. Въпросът "ЗАЩО?" -  си виси "със страшна сила и адска драма". Колективи дето пишели учебници, пари, лудници... Имаме си учебници, доказано даващи резутлати и то добри. Или поне прилични. Поколения хора се ограмотихме с тези учебници, неподменяни, без мечета и други дивотии в тях. Невероятно!!!  :lol: :lol: :lol: Но в крайна сметка пък - няма да е в учебниците, ами в липсата на дядо поп в даскало тоя тотален образователен и духовно-морален провал. И в насочването на усилията на кадърните ни преподаватели в извънкласни дейности, ама срещу АДЕКВАТНО заплащане. Щото нали..извън училище могат, ако могат там -могат и в училище. Но или не са мотивирани, или често самите безумни учебни планове им пречат там да са на макс, На "часпрома" - могат да правят каквото считат за най-добро за децата. Затова имат и резултати там, не е само заради пари. Казвам го от беглия си опит в зората на тия неща, когато аз постъпвах в гимназия още... Учителите ми там - даваха частни уроци, подготвяха за влизане в МУ, а в клас - работеха по програми задълже (от МО), нямащи общо с "частната подготовка". Нямаше неприет ученик по мое време, ходил на уроци, че и не бяха скъпи тогава...сега какви цифри чувам  8O
« Последна редакция: Септември 16, 2015, 00:40:10 am от Jbrul »
НЯМА НАЧИН, ДА НЯМА НАЧИН!

*
Re: Няколко нюанса...Jbrul :)
« Отговор #558 -: Септември 16, 2015, 09:06:17 am »
На въпроса ЗАЩО? отговорът е ясен Пари и интереси  :x

Синеочке, аз съм съгласна с теб, не е нужно да се минат всички задачи. Просто ми е интересно и едновременно възмутително, че учителят който дава домашното си прави сметка на времето, но не му дреме за времето на родителя или детето. Защото едно семейство с две деца как пише домашни вечер ми е Х, междувременно животът ни не спира имаме си и други задължения. Отделно, че този родител е изкарал 8 часа на работа и си отива да "почине" докато си бие главата с някоя безумна задача  :D
*
Re: Няколко нюанса...Jbrul :)
« Отговор #559 -: Септември 16, 2015, 12:18:06 pm »
От тази учебна година и двете госпожи на Митко в градината са сменени. Това установих вчера като го заведохме за първи ден. Никой не ни се обади, нямаше залепено съобщение, изобщо никаква индикация, че такава промяна се е случила. Съответно детето озадачено ме попита "Защо?", аз още по-озадачено не знаех какво да отговоря. Госпожата, която ни посрещна пък ми обяснява, че видите ли трябвало да е следобед, но другата учителка искала да се разменят и "Аз ще й работя смяната". На кой да работи и какво?! Съответно никакъв подход към децата - все едно бях хванала съседката да поседи малко при тях, колкото да не са без възрастен. Никаква мотивация за нищо. Допускам, че такъв ни бил късмета с въпросната госпожа, но като чета и Синеочка, а и по наблюденията върху племенничките, все по-често учителите влизат в час колкото да отметнат задължителната програма, да преподадат минимално изискуемото и толкова. А м-и, ти искаш някой да се съобрази дали имаш възможност да повториш, че и потретиш уроците в домашни условия. Ние тук ще го направим, независимо от цената, защото сме отговорни родители и не ни е все едно как ще се развиват децата ни, но на много други изобщо не им дреме.