Семейство, дом и свободно време > На чашка кафе и на халба бира

Важно е да пишем грамотно!!!

<< < (23/66) > >>

Chandra:

--- Цитат на: DivaRoza в Юни 27, 2009, 18:03:39 pm ---Пише се P.S.  (и съответно П.С. на кирилица) и е съкращение от латинския израз "Post scriptum", което означава, че нещо се дописва след основния текст.

--- Край на цитат ---

Исках само да добавя, че в българския език е прието и съкращението:
П.П., което означава ПослеПис

Както Дива Роза е обяснила, P.S. е съкращение от латинския израз "рost scriptum" и съответно за последващи допълвания се използва съкращението P.P.S., а не P.S.S., както често го срещаме.

(А наскоро прочетох, че П.С. било съкращение и от ПослеСпам...  :lol:)

blue_sky:
Пише се Ивановден, Стефановден и т.н.

Jbrul:
Относно пълния член и идеята да се премахне като стандарт при писане, бих казала, че е прибързана. Истинският проблем с пълния член (за мен), е в безумния начин, по който още в началното училище ни обясняват кога се ползва и как се определя необходимостта да бъде употребен. Сещате се - кой е подлогът, ама на какъв въпрос отговаря...тегава работа. Чистосърдечно си признавам, че имах сериозен проблем точно с тази част от граматиката до първата си година, като студентка. В годините преди това, милион пъти кой ли не ми е обяснявал правилата и милион пъти ги забравям десет минути след обяснението, и не мога и не мога да ги приложа при писане всеки път, все някъде грешка, или пропуск... Позеленявах от яд, обвинявах се, че явно съм твърде глупава, за да проумея нещо толкова лесничко и елементарно. :?
И така, в първи курс наред с макроикономиката и микроикономиката, се оказва, че имам и някакви "общообразователни курсове". Английски в две части - ясно, компютърна грамотност - ясно, изненадата идва с един учебник озаглавен "Езикова култура". В първия момент чак ми стана смешно. Викам си: "Ееее тези пък се оляха вече, чудят се как да запълнят програмата май."  :oops: Ама изпит си е все пак, сядам да чета. Препитването се състои в две части - тест по граматика и писане на есе. За есето съм спокойна, роман мога да напиша :lol:, залавям се да си припомня граматиката... И когато стигам до главата "употреба на пълен член" - изненада. Вместо 3-4 страници напоителни обяснения, в едно каренце е изведено "правилото ТОЙ/НЕГО"  8O, което аз виждам за първи път в живота си.
И в какво се състои "врътката"? Пишете си вие нещо и се чудите пълен, или непълен член. Замествате въпросната дума в изречението с "него", ако изречението звучи логично - непълен член. Ако заместите думата с "той" и звучи логично - пълен член. Толкова.  :D

Примерно: Стерилитетът при мъжа не е прецедент.
Проверката: НЕГО (стерилитет) при мъжа не е прецедент. - звучи странно  :wink:
Опитваме с: ТОЙ (стерилитетът) при мъжа не е прецедент. - така вече звучи логично, ползваме пълен член - става стерилитетЪТ.
Продължаваме по същия начин и нататък.
Стерилитетът при ТОЙ (мъжа) не е прецедент. - очевидно не става така.
Стерилитетът при НЕГО (мъжа) не е прецедент. - явно е необходим непълен член.
Лесно, бързо и удобно, действа безотказно.  :D Сами се сещате, че когато пишем бързо, мисълта лети, а изреченията ни не са съобщителни от по 4-5 думи...да спираш и да задаваш въпрос в изречение състоящо се от 3-4 реда изписани на монитора...  :(Поне аз това не го мога.
Надявам се, да съм била полезна на някой, имащ проблеми с членуването. Със сигурност мога да ви кажа, че на 5-6 хлапета на приятели, когато им обясних нещата по този начин - повече проблеми по този въпрос не са имали  :D Спряха да им шарят писмените работи с червено, а "родителското тяло" след всеки такъв случай да се поти и обяснява сложни правила, които с нищо не помагат на горкото дете.
Все пак, защо трябва да е трудно, като може и да е лесно?!  :wink:

Miriam:
Леле, колко просто било!!!!!
Да си призная - на 33 години съм (почти 34) и досега пълният(той :D) член ми е създавал доста проблеми. Това обяснение наистина е супер просто и разбираемо.
Jbrul, БЛАГОДАРЯ ти, че го сподели!

Jbrul:
Радвам се, че съм ти била от полза Miriam.  :D То само с членуването да стояха нещата по този начин - би било чудесно, ама... Всяка от нас, със сигурност е чела купища обемни учебници, в които някой "капацитет" разтяга безброй локуми, а съществената информация може да се даде на 50 страници примерно. Така ми е дотегнало от подобни "академични" напъни, че думи нямам osi_8 И никой не мисли, че основният смисъл да учиш нещо, кавото и да било, не е да го назубриш, или да ти го набият в главата като една "гола" теория  :bonk:, а да можеш да приложиш в практиката това, което учиш. Идеално си спомням каква система си бях "изобретила", като студентка. Първи прочит на учебника, въоражена с текст - маркер, за да изолирам "локумените текстове" от него и последващи четения само на подчертаното. Веднъж си направих труда да изчисля, какъв е обемът на съществената информация в един тлъст учебник по икономически теории (който можех да ползвам като хладно оръжие  :lol:). Ами не повече от 150 страници се оказа, а онова издание си беше почти 500 страници...
После се чудим, защо децата стават все по-неграмотни, а прясно завършилите специалисти все по-некомпетентни. Ами с такива учебници и преподаватели - няма какво да се чудим изобщо.

Навигация

[0] Списък на темите

[#] Следваща страница

[*] Предходна страница

Премини на пълна версия