източник - http://209.85.129.132/search?q=cache:tuVITd712lwJ:psychologyjournalbg.com/index.php%3Foption%3Dcom_content%26task%3Dview%26id%3D122%26Itemid%3D64+%D0%98%D1%80%D0%B8%D0%BD%D0%B0+%D0%A2%D0%BE%D0%B4%D0%BE%D1%80%D0%BE%D0%B2%D0%B0+-+%D0%BF%D1%81%D0%B8%D1%85%D0%BE%D0%BB%D0%BE%D0%B3&cd=3&hl=en&ct=clnk
Автор Ирина Тодорова-Липчева
16 дек 2006 ПСИХИЧНО РАЗВИТИЕ НА ДЕТЕТО В ДОМ ЗА МЕДИКО-СОЦИАЛНИ ГРИЖИ ЗА ДЕЦА
(ИЗСЛЕДВАНЕ ВЪРХУ РАЗВИТИЕТО НА ДЕЦАТА ОТ ДМСГД – ВАРНА`
РЕЗУЛТАТИ ПО МЕТОДИКА МАНОВА-ТОМОВА - Септември 2004 г.)
Ирина Тодорова-Липчева
Развитието на децата, които растат и се развиват в условията на институционална грижа и разликата с развитието на децата в семействата е въпрос, отговорът на който е от особено значение. Една от сферите, която също си поставя този въпрос е осиновяването. Причините за това са няколко. На първо място развитието на децата в институция често се определя като изоставащо предвид сравняването му с развитието на децата, които растат и се развиват в семейство. В този смисъл е необходимо да се разграничи детето, което расте и се развива в институция със своите особености от детето, което расте в семейство като вече не се определя като “изоставащо”, а като дете, чието развитие е повлияно от условията на институционална грижа. На второ място е необходимо да се изясни ако децата в институция изостават в своето развитие, в каква степен е това изоставане. На трето място е важно да се установи дали изоставането е глобално или се отнася до отделни показатели. Не на последно място е уточняването изоставането, което се констатира до колко е повлияно от институционалната грижа и до колко се определя от други фактори, не зависещи от институцията (например физиологично предопределени).
Отговорът на тези въпроси не просто показва как се развива детето в институция, но определя целия процес на осиновяване. Проучванията, които се правят с кандидат-осиновителите, които са другата страна в осиновителния процес също подсказват необходимостта от изясняването на особеностите на развитие. Факт е, че често кандидат-осиновителите очакват, че осиновеното дете не е по-различно от детето, коет се отглежда в семейството. Сблъсъкът с разликата поставя въпроси, които не рядко формират мнение в осиновителите, че ще осиновят едно “изоставащо” дете. Формирането на реалистични очаквания към децата от Домовете за медико-социални грижи за деца е важна предпоставка те да бъдат приемани, разбирани и насърчавани в развитието си в след осиновителния период.
Не на последно място развитието на детето, опознаването на неговите способности и умения, специфични особености на емоционално-социалното развитие са изключително важни за определяне на подходящите за детето осиновители и средата, в която то ще се развива след напускане на Домовете за медико-социални грижи за деца.
Всички тези отговори могат успешно да послужат и при работата с кандидатите за приемни семейства.
За да се отговори на тези въпроси, с цел да се оптимизира работата в Съвета по осиновяване към Регионална дирекция за социално подпомагане – Варна бе проведено изследване върху психичното развитие на 118 деца настанени в Дом за медико-социални грижи за деца (ДМСГД) – Варна. В изследването са участвали всички деца, настанени в ДМСГД-Варна на възраст от 0 до 3 години, без физически и психични увреждания. Изследването е проведено благодарение на работата на екипи от специалисти в Дом за медико-социални грижи за деца – Варна – лекари, педагози, психолози, логопеди, кинезитерапевти, които през последните години ежемесечно отчитат етапите на развитие на всяко дете по методиката за изследване на психичното развитие на детето на Манова-Томова. През месеците август и септември 2004г. тези данни бяха събрани и до януари 2005г. обобщавани. Изследването цели да установи:
какъв е квотиента на развитие на децата, които растат и се развиват в условията на институционална грижа ДМСГД-Варна;
изостават ли в своето психическо развитие децата, настанени в институция и в каква степен;
какви са специфичните особености в развитието на децата, които се отглеждат в институция, на които предстои осиновяване или предприемане на мярка за закрила – настаняване в приемни семейства.